Naturstyrelsen
Kommunikationsidentitet – fra ord til billede
Naturstyrelsen stod overfor åbningen af 15 naturnationalparker i løbet af 2022 og 2023.
I den forbindelse havde Naturstyrelsen et ønske om at skabe et subbrand/signatur, der samler alle 15 naturnationalparker under samme visuelle udtryk, samtidig med at der er tydelige referencer til det overordnede brand – nemlig Naturstyrelsens krone.
Naturnationalparkerne involverer mange forskellige interessenter, og i arbejdet med signaturen skulle der tages højde for dem alle, da det er afgørende, at interessenterne tager ejerskab af både parker og det visuelle udtryk.
KALB lagde planen for inddragelsen af relevante interessenter, udarbejdede et strategisk notat, der dannede rammen for arbejdet med det visuelle udtryk. Resultatet endte med en dybdegående designmanual og konkrete skabeloner til de mest brugte visuelle elementer som skilte, brochurer og en digital afmelding.
Vi leverede:
1
Plan vedrørende interessentinddragelse
1 Plan vedrørende interessentinddragelse
2 Strategisk notat
3 Subbrand / signatur
4 Designmanual & skabeloner
Strategisk notat
Subbrand / signatur
4
Designmanual og skabeloner
5
15 kampagnefoldere
5 15 kampagnefoldere
6 15 tur-foldere
7 Informationsplancher
8 Plakater til alle naturnationalparker
6
15 tur-foldere
7
Informationsplancher
8
Plakater til alle naturnationalparker
Signaturen til naturnationalparkerne er inspireret af trævlekronen.
En hjemmehørende urt med en karakteristisk blomst, der vokser på enge med optimale naturforhold, hvilket gør signaturen til en markør på målet for naturnationalparkerne; at genoprette den naturlige, gode natur – et mål der skaber grobund for trævlekronen i alle naturnationalparkerne, og dermed skaber signaturen en sluttet ring omkring brandingen og kommunikationen for naturnationalparkerne.
Signaturen er helt bevidst ikke en naturtro kopi af trævlekronen, hvilket giver rum til interpretation og fortolkning – herunder en stærk reference til vilde og rådne naturgrene, men også til elge og krondyrenes gevir.
Skal vi skabe noget sammen?
Ethvert godt samarbejde begynder med, at vi ser hinanden i øjnene og sætter os sammen omkring bordet og taler om, hvad I har behov for – og hvad vi kan hjælpe jer med.