Procesfacilitering & workshops

Med en velfaciliteret proces sikrer vi, at vi alle går i samme retning

Procesfacilitering & workshops

Har I igangsat en forandringsproces, eller har I brug for nye øjne på gamle procedurer?

Så kan der være behov for at samle relevante medarbejdere over én eller flere dage, hvor I sammen finder løsninger, vælger en retning eller udvikler en metode. En sådan proces er ikke nem at styre internt, da en intern facilitator kan være præget af bias, relationer præget af hverdagskontroverser og tilgange præget af “plejer”.

Derfor er det en fordel at inddrage en facilitator, som kan designe en proces, der bringer jer i mål – og som kan facilitere processen og sikre, at vi ikke blot deler input i blinde, men også samler trådene og holder rammerne. Det frigiver mere tid og overskud til, at deltagerne kan være kreative og bidrage på lige fod med hinanden.

Ved hjælp af en facilitator får I erfaring og ekspertise til at lede processen, så alle deltagere føler sig hørt, og så deltagernes faglighed bliver udnyttet til fulde. Samtidig får I en uvildig og neutral part til at styre processen i den ønskede retning og sørge for, at alle deltagere bidrager på en konstruktiv måde. Det fører til større engagement og ejerskab hos deltagerne, når det gælder de output, der kommer ud af processen.

Øget samarbejde, bedre resultater og en effektiv forandringsproces.

Fra brainstorm til mægling

En faciliteringsproces kommer i mange former afhængigt af virksomheden og det ønskede resultat.

Hos KALB har vi forskellige tilgange til at facilitere en proces, og tilgangen afhænger af, hvad det ønskede resultat er. For nogle virksomheder handler det om strategiske overvejelser for forretningen, som skal munde ud i en kommunikationsstrategi eller en brandstrategi. For andre handler det mere specifikt om udvikling eller idégenerering af nye produkter eller løsninger.

Procesfaciliteringen kan også finde sted med udgangspunkt i forandringsledelse, hvor medarbejderne skal være med til at implementere et nyt system eller en ny måde at arbejde på.

Overordnet set er facilitering et godt værktøj, når:

1) det er afgørende at opnå et godt resultat.

2) de medvirkendes faglighed og forskellighed skal supplere hinanden.

3) deltagerne skal have ejerskab over de resultater, der skabes.

4) gruppen og organisationen ønsker mærkbar forandring eller udvikling.

Skal vi skabe noget sammen?

Ethvert godt samarbejde begynder med, at vi ser hinanden i øjnene og sætter os sammen omkring bordet og taler om, hvad I har behov for – og hvad vi kan hjælpe jer med.