Issues Management

Tør du sætte ord på din virksomheds svagheder?

Issues Management

Issues Management, også at betegne som krisehåndtering, handler om modet til at sætte ord på din virksomheds svagheder. Det giver nemlig et stærkt fundament, den dag krisen rammer – internt, i avisen eller på de sociale medier. Men hvornår er noget egentlig en krise?

Lidt populært udtrykt: Hvis det ser ud som en krise, er det nok en krise. Og du kan regne med, at hvis dine interessenter synes, det er en krise, er det en krise! I hvert fald et issue, der kan udvikle sig til en krise, hvis du ikke tager situationen alvorligt og hele tiden har overblik over, hvordan dit issue udvikler sig, hvilke strømme der bevæger sig, hvordan interessenterne flytter sig i dialogen, og om nye aktører dukker på op på scenen. Utallige shitstorme har vist, hvor hurtigt det kan gå.

Mange kriser kunne være forblevet små bump på vejen, hvis man havde haft sit beredskab for krisehåndtering på plads. I stedet udvikler de sig til en kommunikationskrise, fordi ingen tager teten, eller fordi der ikke på forhånd er aftalt, hvem der udtaler sig. Så hvad kan man gøre for at undgå, at en krise eskalerer og bliver til en dobbeltkrise helt ude af kontrol?

I fredstid handler det om at opbygge relationer og sætte point i banken. Man kan være opmærksom på mønstre – gentagne klager fra kunder, ting der er lige ved at gå galt igen og igen, temaer I jævnligt drøfter løsningen på uden at nå til konklusioner. Her kan de skjulte kriser ligge begravet. Men det handler også om struktur – og så handler det om træning. For man kan faktisk godt træne kriser og på den måde blive i lidt bedre form.

En krise, der er godt taklet, kan godt være en god krise.

Djævlens advokat

Hvordan kan KALB hjælpe?

Hos KALB hjælper vi med at udarbejde virksomhedens eller organisationens kriseberedskab. Vi udarbejder mulige scenarier og træner krisen, før den opstår hos dig. Vi er djævlens advokat og dine øjne udefra.

Vi hjælper dig med at udarbejde en klar kommunikationspolitik, så ingen er i tvivl om, hvem der udtaler sig om hvad, hvordan sociale medier håndteres under krisen og meget mere. Og vi sørger for, at nøglepersonerne i din virksomhed får den medietræning, som ruster dem til at stå foran det ”rigtige” kamera.

Skal vi skabe noget sammen?

Ethvert godt samarbejde begynder med, at vi ser hinanden i øjnene og sætter os sammen omkring bordet og taler om, hvad I har behov for – og hvad vi kan hjælpe jer med.