Sådan bruger du produkt PR

af Kirsten von Wildenradt

Det kan være en tidskrævende opgave at få din indsats med produkt PR ud over rampen og af sted til journalisterne, men vi vil garantere dig, at det vil gavne dit og virksomhedens forhold til de journalister, du plejer at skrive til for at få en historie i deres medie. Her vil du kunne se en kort oversigt over, hvilke steps du skal igennem for at skabe vejen til succes med din produkt PR-indsats.

1. Indkreds produktets målgruppe

Først og fremmest skal du finde ud af, hvem det egentlig er, du ønsker at imponere med dit produkt. Hvem er den endelige målgruppe for det produkt, du sender til journalisterne? Find ud af, hvilken alder din målgruppe har samt køn og interesse. Når du har disse kriterier indkredset, er det meget nemmere at udvælge de rigtige medier.

2. Udvælg relevante medier

Når du har målgruppen på plads, skal du have fundet de medier, der passer til målgruppen. Altså de medier der skriver om ting, der interesserer din produktmålgruppe. Du har måske i forvejen en idé om, hvilke medier du vil have dit produkt anmeldt hos, men ellers er det en god ide at lave lidt research på internettet og læse mediernes læserprofiler for at finde ud af, om mediets læsergruppe matcher din målgruppe. Når du har fundet de medier, du synes er relevante for dit produkt, skal du finde den rigtige journalist.

3. Find den rigtige journalist

Især på større medier findes der et utal af journalister med forskellige funktioner og skriveområder. Du skal naturligvis have fat i den journalist, der skriver om det område, hvor dit produkt passer ind. Ofte vil der på mediets hjemmeside være en liste over kontaktoplysninger på journalister og deres områder. Du kan også købe tjenester, der giver dig adgang til et hurtigt overblik over medier og journalister.

4. Pak dine produkter

Næste step er at få pakket dit produkt forsvarligt ned i den emballage, du vil sende produktet i. Husk, at nogen af produkterne skal ud på en lang tur, og det kan altså godt betale sig at ofre lidt penge på en god emballage, så du er sikker på, at produktet kommer frem i en præsentabel stand. I pakken med produktet skal der også være en lille hilsen til journalisten.

5. Forfat en kort tekst/hilsen til journalisten

Når journalisten åbner din pakke, vil de første spørgsmål, der melder sig, sikkert være: Hvor kommer produktet fra, hvad kan det, og hvorfor er det lige netop ham/hende, der har modtaget pakken? Derfor skal du forfatte et kort følgebrev til journalisten, som kort fortæller disse ting samt vækker nysgerrigheden. Du skal også huske at love journalisten, at der en af de følgende dage vil ligge en uddybende pressemeddelelse i hans/hendes mailindbakke.

6. Skriv en pressemeddelelse

Du kan sagtens skrive pressemeddelelsen samtidig med, at du ordner de første steps, men det er først efter, at journalisten har modtaget din pakke, at du skal sende din pressemeddelelse. Journalisten ved, at han/hun efter pakkemodtagelsen snart vil modtage en uddybende tekst fra dig, som han/hun kan bruge til sin artikel. Pressemeddelelsen skal altså fortælle lidt mere om, hvem din virksomhed er, hvad produktet kan og hvilke værdier, der er knyttet til produktet – som du ville skrive en hvilken som helst anden pressemeddelelse.

7. Vedhæft et lækkert billede

I mailen med pressemeddelelsen vedhæfter du et lækkert produktbillede i en god kvalitet, som journalisten kan bruge til sin artikel. Det er naturligvis vigtigt, at billedet giver læserne lyst til at læse journalistens artikel og lyst til at købe dit produkt.

8. Følg op

Efter du har sendt pressemeddelelsen, går der typisk 14 dage, hvor du må vente. Efter 14 dage kan du tage telefonen og ringe til de journalister, som du har sendt dit produkt til, for at følge op. Det kan være lidt nervepirrende at ringe til journalisterne, og det er ikke sikkert, at de har tid til at tale med dig, første gang du ringer – men det er vigtigt, at du bliver ved med at forsøge. Opfølgningen kan nemlig få de tvivlende journalister til at overveje historien igen, og det giver dig samtidig mulighed for at sælge dit produkt endnu mere gennem samtalen.

9. Glæd dig

Når du har fulgt op på udsendelsen hos journalisterne, er der ikke mere at gøre for dig end at glæde dig til at se de færdige resultater i medierne.

10. Value for money

Efter opfølgningen har du en ide om hvor mange medier, der har tænkt sig at bringe den historie, som de har modtaget via din produkt PR-indsats – men det er først efter, artiklerne er blevet bragt i medierne, at du kan begynde at tælle sammen på, hvor stor værdi din indsats har givet. Typisk vil du opleve, at du har fået value for money, og at du ikke ville have nået samme eksponering af dit produkt via traditionel betalt reklame.

Følger du disse 10 steps, bør produkt PR gå som en leg.

Kontakt Kirsten von Wildenradt, hvis du gerne vil have en uforpligtende samtale om, hvordan din virksomhed kan gøre brug af produkt PR. Ring på 20 70 11 77, eller send en mail til kirsten@kalb.dk

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev
... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.
Tak for din tilmelding
Din email er nu blevet tilføjet til vores nyhedsbrev. Og du vil nu løbende modtage vores tips & tricks.