Krise- og forandringskommunikation / Procesfacilitering
Procesfacilitering er en effektiv og kraftfuld metode til at sikre, at alle går i samme retning.
Professionel facilitator
Har du igangsat en forandringsproces, eller har du brug for nye øjne på gamle procedurer?
Så kan der være behov for at samle relevante medarbejdere over én eller flere dage, hvor I sammen finder løsninger, vælger en retning eller udvikler en metode. En sådan proces er ikke nem at styre selv, og derfor er det en fordel at inddrage en professionel facilitator, der kan stå for procesfaciliteringen og sikre, at vi ikke blot deler input i blinde, men også samler trådene og holder rammerne. Det frigiver mere tid og overskud til, at du kan være kreativ og bidrage på lige fod med dine kollegaer.
Hos KALB har vi forskellige tilgange til at facilitere en proces, og tilgangen afhænger af, hvad det ønskede resultat er. For nogle virksomheder handler det om strategiske overvejelser for forretningen, som skal munde ud i en kommunikationsstrategi eller en brandstrategi. For andre handler det mere specifikt om udvikling eller idégenerering af nye produkter eller løsninger.
Procesfaciliteringen kan også finde sted med udgangspunkt i forandringsledelse, hvor medarbejderne skal være med til at implementere et nyt system eller en ny måde at arbejde på.
Faciliteringen bidrager til øget samarbejde, bedre resultater og en mere effektiv forandringsproces.
Ved hjælp af en facilitator får I erfaring og ekspertise til at lede processen, så alle deltagere føler sig hørt, og så deltagernes faglighed bliver udnyttet til fulde. Samtidig får du en uvildig og neutral part til at styre processen i den ønskede retning og sørge for, at alle deltagere bidrager på en konstruktiv måde. Det fører til større engagement og ejerskab hos deltagerne, når det gælder de output, der kommer ud af processen.
En faciliteringsproces kommer i mange former afhængigt af
virksomheden og det ønskede resultat. Vi arbejder blandt andet med:
En faciliteringsproces kommer i mange former.
Vi arbejder blandt andet med:
Workshop
Dobbelt diamond
The Golden Circle
Brainstorming
Design thinking
Idégenerering
Grupper
Cases
Co-creation
Grafisk facilitering
Iduko
Kunderejsen
Konkret opgaveløsning
Mind mapping
Stakeholder mapping
Overordnet set er facilitering et godt værktøj, når:
1 det er afgørende at opnå et godt resultat.
2 de medvirkendes faglighed og forskellighed skal supplere hinanden.
3 deltagerne skal have ejerskab over de resultater, der skabes.
4 gruppen og organisationen ønsker mærkbar forandring eller udvikling.
1
det er afgørende at opnå et godt resultat.
2
de medvirkendes faglighed og forskellighed skal supplere hinanden.
3
deltagerne skal have ejerskab over de resultater, der skabes.
4
gruppen og organisationen ønsker mærkbar forandring eller udvikling.
Krise- og forandringskommunikation
Krisekommunikation
Issues Management
Medietræning
Procesfacilitering
Forandringskommunikation