Krisehåndtering 
& kriseberedskab

Hvornår er noget en krise?

Krisehåndtering og issues management handler om mod til at sætte ord på din virksomheds svagheder. Det giver jer et stærkt fundament, den dag krisen rammer – internt, i avisen eller på de sociale medier.

Men hvornår er noget egentlig en krise? Lidt populært udtrykt: Hvis det ser ud som en krise, er det nok en krise! Og du kan regne med, at hvis jeres interessenter synes, det er en krise, er det en krise! I hvert fald et issue, der kan udvikle sig til en krise, hvis du ikke tager situationen alvorligt og hele tiden har overblik over, hvordan den udvikler sig, hvilke strømme der bevæger sig, hvordan interessenterne flytter sig i dialogen, og om nye aktører dukker på op på scenen. Utallige shitstorme har vist, hvor hurtigt det kan gå.

 

Før krisen

Mangen en krise kunne være forblevet en krise – uden at udvikle sig til en kommunikationskrise. Hvis altså bare man havde haft sit beredskab for krisehåndtering på plads. Så hvad kan man gøre, for at undgå at en krise eskalerer og bliver til en dobbeltkrise helt ude af kontrol? 

I fredstid handler det om at opbygge relationer og sætte point i banken. Man kan være opmærksom på mønstre – gentagne klager fra kunder, ting der er lige ved at gå galt igen og igen, temaer I konstant drøfter løsningen på uden at nå til konklusioner. Her kan de skjulte kriser ligge begravet. Men det handler også om struktur – og så handler det om træning. For man kan faktisk godt træne kriser og på den måde blive i lidt bedre form. Det har vi for eksempel gjort med bagerivirksomheden Kohberg. 

I KALB hjælper vi med at udarbejde virksomheden eller organisationens kriseberedskab. Vi udarbejder mulige scenarier og træner krisen, før den opstår hos jer. Vi er djævlens advokat og jeres øjne udefra. Vi hjælper jer med at udarbejde en klar kommunikationspolitik, så ingen er i tvivl om, hvem der udtaler sig om hvad, hvordan vi forholder os til sociale medier og meget mere. Og vi sørger for, at nøglepersonerne i virksomheden får den medietræning, der er så god at have været igennem – når man skal foran det rigtige kamera.

Hvornår er noget en krise?

Krisehåndtering og issues management handler om mod til at sætte ord på din virksomheds svagheder. Det giver jer et stærkt fundament, den dag krisen rammer – internt, i avisen eller på de sociale medier.

Læs mere / skjul

Men hvornår er noget egentlig en krise? Lidt populært udtrykt: Hvis det ser ud som en krise, er det nok en krise! Og du kan regne med, at hvis jeres interessenter synes, det er en krise, er det en krise! I hvert fald et issue, der kan udvikle sig til en krise, hvis du ikke tager situationen alvorligt og hele tiden har overblik over, hvordan den udvikler sig, hvilke strømme der bevæger sig, hvordan interessenterne flytter sig i dialogen, og om nye aktører dukker på op på scenen. Utallige shitstorme har vist, hvor hurtigt det kan gå.

Før krisen

Mangen en krise kunne være forblevet en krise – uden at udvikle sig til en kommunikationskrise. Hvis altså bare man havde haft sit beredskab for krisehåndtering på plads. Så hvad kan man gøre, for at undgå at en krise eskalerer og bliver til en dobbeltkrise helt ude af kontrol? 

Læs mere / skjul

I fredstid handler det om at opbygge relationer og sætte point i banken. Man kan være opmærksom på mønstre – gentagne klager fra kunder, ting der er lige ved at gå galt igen og igen, temaer I konstant drøfter løsningen på uden at nå til konklusioner. Her kan de skjulte kriser ligge begravet. Men det handler også om struktur – og så handler det om træning. For man kan faktisk godt træne kriser og på den måde blive i lidt bedre form. Det har vi for eksempel gjort med bagerivirksomheden Kohberg. 

I KALB hjælper vi med at udarbejde virksomheden eller organisationens kriseberedskab. Vi udarbejder mulige scenarier og træner krisen, før den opstår hos jer. Vi er djævlens advokat og jeres øjne udefra. Vi hjælper jer med at udarbejde en klar kommunikationspolitik, så ingen er i tvivl om, hvem der udtaler sig om hvad, hvordan vi forholder os til sociale medier og meget mere. Og vi sørger for, at nøglepersonerne i virksomheden får den medietræning, der er så god at have været igennem – når man skal foran det rigtige kamera.

Under krisen

Vi rådgiver og står jer bi 24/7

KALB rådgiver virksomheder, organisationer og frie grundskoler, efterskoler og højskoler, der står overfor en situation, der potentielt kan udvikle sig til en krise. Vi forstår de reaktioner, der går i gang, når mennesker møder væsentlige forandringer på arbejdspladsen, og vi rådgiver professionelt igennem forandringsprocesser.

Hos KALB har vi mange års erfaring med krisekommunikation og kriserådgivning. Vi påtager os rollen som djævlens advokat og stiller de spørgsmål, der klæder din virksomhed på til at styre sikkert gennem stormvejret.

Vi lægger en klar mediestrategi for håndteringen af kritiske journalister og reaktioner på sociale medier, og vi kommer med anbefalinger til, hvordan I kommunikerer internt i virksomheden eller, hvis I er en skole, til forældre og elever. Men vigtigst af alt, så står vi ved jeres side med støtte, råd og vejledning – også når alle andre er gået hjem, og det kun er internettets trolde, der er vågne. Og sidst, men ikke mindst, så minder vi jer undervejs om, at man aldrig skal spilde en god krise. En krise rummer nemlig også mange muligheder for at få taletid og for at kommunikere værdier.

Hvis du gerne vil tale med nogle af de virksomheder og organisationer, vi har rådgivet i krisetid, så ring gerne til Marianne, så henviser vi gerne.

Under krisen

Vi rådgiver og står jer bi 24/7

KALB rådgiver virksomheder, organisationer og frie grundskoler, efterskoler og højskoler, der står overfor en situation, der potentielt kan udvikle sig til en krise. Vi forstår de reaktioner, der går i gang, når mennesker møder væsentlige forandringer på arbejdspladsen, og vi rådgiver professionelt igennem forandringsprocesser.

Læs mere / skjul

Hos KALB har vi mange års erfaring med krisekommunikation og kriserådgivning. Vi påtager os rollen som djævlens advokat og stiller de spørgsmål, der klæder din virksomhed på til at styre sikkert gennem stormvejret.

Vi lægger en klar mediestrategi for håndteringen af kritiske journalister og reaktioner på sociale medier, og vi kommer med anbefalinger til, hvordan I kommunikerer internt i virksomheden eller, hvis I er en skole, til forældre og elever. Men vigtigst af alt, så står vi ved jeres side med støtte, råd og vejledning – også når alle andre er gået hjem, og det kun er internettets trolde, der er vågne. Og sidst, men ikke mindst, så minder vi jer undervejs om, at man aldrig skal spilde en god krise. En krise rummer nemlig også mange muligheder for at få taletid og for at kommunikere værdier.

Hvis du gerne vil tale med nogle af de virksomheder og organisationer, vi har rådgivet i krisetid, så ring gerne til Marianne, så henviser vi gerne.

Efter krisen

Vi evaluerer forløbet

Når shitstormen har lagt sig (og vær nu sikker på, at den faktisk er opløst og ikke bare gået i dvale), hjælper vi jer med at opsummere og evaluere forløbet. Hvad gik godt – og hvor skal vi gøre det bedre næste gang? Hvor slemt blev tabet – og hvad vandt vi undervejs?

Vil du læse mere om vores tre trin indenfor arbejdet med krisekommunikation, så læs artiklen i Efterskolen, hvor Marianne fortæller mere.

Må vi byde på en kop kaffe?

Ethvert godt samarbejde begynder med, at vi ser hinanden i øjnene og sætter os sammen omkring bordet og taler om, hvad I har behov for – og hvad vi kan hjælpe jer med. Så – vi giver gerne bolden op til en kop kaffe og dén snak. Hos os – eller hos dig, hvad passer dig bedst?

Kontakt gerne Kirsten von Wildenradt på 20 70 11 77 eller Marianne Kalb på 23 73 10 22

Må vi byde på en kop kaffe?

Ethvert godt samarbejde begynder med, at vi ser hinanden i øjnene og sætter os sammen omkring bordet og taler om, hvad I har behov for – og hvad vi kan hjælpe jer med. Så – vi giver gerne bolden op til en kop kaffe og dén snak. Hos os – eller hos dig, hvad passer dig bedst?

Kontakt gerne Kirsten von Wildenradt på 20 70 11 77 eller Marianne Kalb på 23 73 10 22

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev

... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.