#Instagram

Af: Sophia Kalb

Instagram har siden lanceringen i 2010 været i enorm vækst. Bare to år efter lanceringen havde mediet 100 millioner aktive brugere og nåede en milepæl med over 100 millioner uploadede billeder, og i 2013 var der over 300 millioner billeder. På dét tidspunkt blev Instagram opkøbt af Facebook, som kun voksede med 3%, mens Instagram voksede med 23%.

Instagram appellerer til menneskets visuelle sans. Helt grundlæggende går det ud på at poste billeder, der fortæller en historie. Det kan være et billede fra din ferie, en dag på kontoret eller din morgenmad. Instagram er inspireret af princippet fra et poloraidkamera, hvor billedet kommer ud af kameraet med det samme, efter det er taget – instantly. Stifterne bag Instagram ville således skabe et socialt medie, der gør det muligt at dele øjeblikke i dit liv med dine venner, mens det sker; “a world more connected through photos”.

Når du uploader et billede eller en video til Instagram, vil det blive vist på din profil og i dine følgeres newsfeed, hvorefter andre brugere kan like og kommentere billedet – fuldstændig som på Facebook, men i stedet for ord, er det billeder, der er i fokus. Da Instagram blev lanceret, kunne brugere kun uploade billeder via mobilappen, der var begrænsede redigeringsmuligheder, og alle billeder var firkantede, ligesom billederne fra et Polaroid SX-70. I dag kan man uploade billeder både via appen og computeren, poste videoer på en maksimum længde af 60 sekunder, og man har mulighed for at vælge imellem 40 forskellige filtre samt redigere og finjustere billedet inde i appen.

#Hashtags

Når du uploader et billede på Instagram, kan du tilføje en lille tekst efterfulgt af et af de symboler, vi ser overalt på nettet nu; #. Symbolet hedder et hashtag og bruges til at kategorisere indhold på de sociale medier. Hvis man poster noget på Instagram efterfulgt af et hashtag som for eksempel #kommunikation, kan man klikke på hashtagget og se alt andet indhold på Instagram med samme hashtag. Det er således en måde, hvorpå man deler og inddeler indhold på de sociale medier. Mange mennesker bruger Instagram som et søge- og researchværktøj, og netop ved brug af disse hashtags kan man specificere sin søgning.

Som virksomhed er det en god idé at få sit eget hashtag. Det vil være oplagt at lave et hashtag, der hedder det samme som din virksomhed. Er hashtagget allerede brugt, kan man lave små tilføjelser. Et unikt hashtag er uundværligt, hvis man vil promovere sig på de sociale medier, men det er samtidig en god idé at tilføje flere hashtags til et opslag fremfor kun ét. På den måde rammer man en bredere målgruppe, fordi folk, der ikke umiddelbart kender din virksomhed, kan finde den, når de søger et af de andre hashtags, du har tilføjet som for eksempel #kommunikation.

Tag KALB som eksempel. KALB har et hashtag, der hedder #kalbpr. Dette hashtag er unikt, og det er – indtil videre – kun billeder, der har noget at gøre med bureaet KALB, der dukker op, når man søger på dét hashtag. Men KALB har også et hashtag, der hedder #kalb. Ordet Kalb betyder ‘kalv’ på tysk, og søger du #kalb på Instagram, kommer der flere tusinde billeder op af kalve, som på mange måder er meget irrelevant for virksomheden KALB. Alligevel vælger KALB at bruge dette hashtag. Marianne forklarer:

“Vi bruger #kalb, fordi det viser, hvem vi er. På vores hjemmeside skal vi være mere formelle, men som der også står under vores værdier, har vi et positivt livssyn og et glimt i øjet. På Instagram kan vi lege mere med vores brand og være mindre højtidelige. Og så passer det tyske ord Kalb jo meget godt med dét faktum, at vi ligger i grænselandet mellem Danmark og Tyskland”.

Hun tilføjer at ved at bruge et hashtag, der rammer lidt skævt, kan man blive set af nogle potentielle kunder, som ellers ikke ville have opdaget ens virksomhed.

Instagram for erhvervsdrivende

Instagram har for nylig gjort mediet endnu mere “erhvervsvenligt”, idet de har foretaget nogle fundamentale tilføjelser. Først og fremmest er det nu blevet muligt at være logget ind med flere Instagramkonti på én gang. Man kan altså have både en privat- og en virksomhedskonto uden at behøve at logge ind og ud hele tiden for at benytte de forskellige konti. Derudover er det blevet muligt at annoncere på Instagram. Når man som virksomhed poster et billede af sit produkt, ville det førhen kun nå ud til følgerne, men nu er det blevet muligt for annoncører at ramme en bredere målgruppe baseret på deres interesser. Berlingske Business forklarer det således: “Det vil sige, at man kan målrette annoncer til folk, der ikke i forvejen følger virksomhedens Instagram-profil på samme måde som man kender det fra Facebook. Det bliver også muligt at købe et produkt med link direkte fra Instagram.”

I dag er der 400 millioner aktive brugere på Instagram, og det er dermed et af de største sociale medier i verden. Der er et univers af potentielle kunder på Instagram, og du vil opleve, at folk som bor på den anden side af verden liker dine opslag og begynder at følge din historik, fordi de tilfældigvis har søgt på et af dine hashtags. Så hvis du vil være med på beatet, skal du altså skynde dig at få en Instagramprofil. #heldoglykke.

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev
... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.
Tak for din tilmelding
Din email er nu blevet tilføjet til vores nyhedsbrev. Og du vil nu løbende modtage vores tips & tricks.