Fire take-aways fra Qudriga-konferencen: ‘Tranform your business’ i Berlin

Af Marianne Kalb

Kirsten og jeg har tilbragt tre finurlige, forunderlige og fremtidsvenlige dage i Berlin. Vi deltog i Qudriga-konferencen: “Transform your business”, og hovedet og hjertet er fyldt op med tanker – lysten til at eksperimentere med forandringer er stor!

 

Her herover formiddagskaffen fik jeg lige sagt til teamet: “By the way; fra næste uge kører vi zero e-mail-kommunikation til hinanden”. Der blev meget stille, og vi gik hastigt videre! Over frokosten lød det så: “Hvordan skal vi så kommunikere med hinanden i fremtiden?” Tankevækkende – og så gav det selvfølgelig anledning til et lille grin.

 

På samme måde, som jeg også i mit stille sind morede mig lidt over den virkelig cool-hipsta-kind-of-german-consultant, der under sit oplæg med begejstring i stemmen sagde: “IMAGINE a future without e-mails!” Jeg synes jo egentligt godt, jeg kan huske en fortid uden… Så what’s new?

 

Men i sig selv måske et godt eksempel på, hvordan en analog diva, som jeg, kan forstyrre udviklingen, medmindre nogen rusker mig.

 

Så det er i den grad på plads, at vi kærligt rusker hinanden engang i mellem, og tager dage ud af kalenderen og sætter forandring på dagsordenen.

 

Her får du fire take-aways fra vores dage i Berlin – hvor vi i øvrigt ELSKEDE, at hotellet i bedste future friendly-stil – havde en god, gammeldags “blitzkabine” stående som aftenunderholdning.

 

Be Future Friendly. Vi kan stikke hovedet i busken og sige, vi ikke kan følge med. Eller vi kan acceptere den præmis, der hedder, at vi ikke kan forudsige fremtiden eller måske særligt: Det tempo, som fremtidens udvikling vil tage.

 

Derfor : Glem at forsøge at forudsige! Sats i stedet på, at du, dit team og din organisation er parat til at handle så agilt og fleksibelt, at I vil kunne møde enhver forandring, uden at velkomsten bliver et dybt suk!

 

Don’t fear tech – fear attitude. Vil kunstig intelligens overmande os? Ender vi med at grave vores egen grav, når vi fortsat udvikler maskiner, der på alle planer udmanøvrerer os? Eller er det sådan, at menneskets evne til kreativitet, empati og ethos er overalt, står overalt og er dét, der gør, at vi ikke behøver være bange for at blive sat skakmat? Budskabet lød: Vær ikke bange for teknologien og alle dens muligheder og umuligheder. Vær bange for din egen frygt og den apatiske stilstand, den kan sætte dig i. Som den digitale minister for Deutsche Bundestag sagde:

 

Det er bedre at gøre 60 % rigtigt og risikere at fejle 40 % – end at gøre 110 % ingenting!

 

Democratize innovation. Innovation er ikke for de få, særligt indviede, men er for alle. Som leder skal du sikre, at alle i teamet får mulighed for at tage del i og tage initiativ til innovation. Del redskaber og værktøjer, skab det nødvendige rum – TRÆN kreativitetsmusklen og evnen til at stille nye og andre spørgsmål – de svækkes, hvis de ikke bliver brugt. Alle medarbejdere burde have 20-25 % af arbejdstiden afsat til alt, der netop ikke er arbejde/drift, og i stedet have lov til at være i et nysgerrigt, legende, undersøgende rum, hvor der er plads til alt dét, den enkelte brænder for: Kunst, kultur, sport, litteratur, leg, eksperimentere og meget mere!

 

Kommunikér, kommunikér, kommunikér. Stop nu med at tro, at bare fordi du stiller dig på ølkassen og fortæller dine medarbejdere om, alt det nye, spændende der kommer til at ske, vil du straks modtage et stående bifald. Hvis ikke du bliver ved med at snakke om og snakke med, ja, så får du nærmere apati fremfor applaus. Forandringer begynder i hjertet. Så tag dine medarbejdere med på rejsen, gem glasuren og skåltalerne og tal sammen om, hvad I kan forandre allerede i morgen. Forvent at forandringen kræver træning, tid og penge. Og at der skal investeres i kommunikation.

 

It’s all about the people!

 

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev
... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.
Tak for din tilmelding
Din email er nu blevet tilføjet til vores nyhedsbrev. Og du vil nu løbende modtage vores tips & tricks.