Facebook: Mere meningsfyldt indhold eller større annoncebudgetter

 Af: Kirsten von Wildenradt

Der er nye tider på vej på Facebook, hvor der bliver rykket på det allerhelligste hos det sociale medie; nemlig ranking. Det, der definerer relevant indhold for brugerne.

Indtil nu har likes, delinger og kommentarer været afgørende for relevansen for dit indhold på Facebook. Uanset om du delte som privatperson, forening eller virksomhed.

Men nu skelner Facebook også i forhold til, hvem der har hvilken interaktion. Altså, foregår den mulige interaktion mellem to privatpersoner, så prioriterer Facebook den meget høj – og specielt hvis de allerede er en del af dit netværk. Men foregår interaktionen derimod mellem en privatperson og en virksomhedsside, så får den ikke tilnærmelsesvis samme opmærksomhed og dermed organiske rækkevidde.

Facebook går endda skridtet videre og prioriterer virksomhedssider på baggrund af, hvem der er afsender. Er der tale om en forening, organisation eller virksomhed, der står bag siden, så har det betydning i forhold til prioritering af indholdet. Facebook er fortsat forbeholden overfor at røbe deres ranking-system, men jo mere kommerciel afsenderen er, desto sværere bliver det at skabe organisk rækkevidde. Men Facebook siger dog, at de vil belønne længere interaktioner, hvilket betyder, at kommentarer vægter endnu tungere, når det gælder relevant indhold. Det betyder i endnu højere grad, at vi skal skabe relevant og engagerende indhold.

 

Større annoncebudget – eller hva’?

Men er dét, det eneste man som virksomhed kan gøre? Og har vi ikke altid det som pejlemærke, når vi rådgiver vores kunder? Jo! Men nu skifter Facebook gear, og det betyder, at al indhold – også dét der virker relevant – skal have en hjælpende hånd. Specielt når der er tale om en kommerciel afsender.

Vi kan i hvert fald se et markant fald i vores organiske rækkevidde på forskellige opslag. Og det samme gør sig gældende for en række af vores kunder. Og selv om interaktionen på nogle af opslagene er god – fint med delinger og likes – så når den organiske rækkevidde slet ikke så langt ud, som den tidligere har gjort med samme interaktion. Så Facebook er i fuld sving med at gøre Facebook meningsfyldt, som de siger.

Vi skal altså smøge ærmerne op og levere endnu skarpere indhold. Produktionen af relevant content har fået endnu et nyk op – og det stiller krav til os som rådgiver og producenter. Hos os betyder det, at vi skal endnu tættere på vores kunder, så vi insisterer på at fange den nerve, der er på spil i virksomheden. Den som giver indholdet troværdig. Men vi kommer heller ikke uden om det faktum, at Facebook har strammet den kommercielle skrue. Selvom indholdet er skarpt, bliver det sværere at få samme organiske rækkevidde som tidligere. Det handler om den rette kombination af godt indhold og et annoncebudget, der kan hjælpe med at bære det ud over rampen. For den interaktion, som Facebook efterlyser, skabes kun med godt indhold – uanset om du annoncerer eller ej.

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev
... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.
Tak for din tilmelding
Din email er nu blevet tilføjet til vores nyhedsbrev. Og du vil nu løbende modtage vores tips & tricks.