Strategisk kommunikation / Grøn kommunikation & ESG-rapport

Undgår du at kommunikere om dine grønne initiativer af frygt for at blive beskyldt for greenwashing?

Greenwashing eller greenhushing?

Alt for mange virksomheder tøver med at kommunikere om de grønne indsatser – måske fordi de er bange for at stikke hånden i den berømte hvepserede.

Af frygt for at blive anklaget for greenwashing vælger mange i stedet at gå alt for stille med dørene – de greenhusher. Det giver dine kunder dårligere vilkår for at tage stilling og handle.

Med KALB som din sparringspartner hjælper vi med at forme budskabet om din virksomheds grønne initiativer, og vi rådgiver dig i, hvordan du kommunikerer om din virksomheds sociale og lokale engagement. Det vigtigste er at sikre, at kommunikationen har et strategisk ankerpunkt og i sidste ende støtter op om de mål, du har sat for din forretning.

Hos KALB vil vi gerne sikre, at den kommunikation, vi sammen udvikler omkring din virksomheds grønne aktiviteter, overholder Forbrugerombudsmandens regelsæt for virksomheder om miljømarkedsføring. Derudover vil vi gerne bidrage til at koble kommunikationen sammen med nøje udvalgte verdensmål, der understøtter din virksomheds sociale og grønne ambitioner. Vi indarbejder de relevante og meningsfulde budskaber i din kernefortælling og daglige kommunikation på tværs af kanaler og målgrupper. Formålet med dette er at synliggøre jeres vision om at tage ansvar for en kommende generation af både kunder og medarbejdere, som har den grønne, sociale dagsorden som topprioritet.

ESG-rapportering

Det bliver mere og mere aktuelt at tænke i ESG-rapportering. ESG står for Environment (miljø), Social (samfund) og Governance (ledelse) – og der er i stigende grad et krav til, at man som virksomhed kan dokumentere flere ikke-økonomiske nøgletal. Hos KALB udarbejder vi hvert år en ESG-redegørelse og tænker i flere bundlinjer. I os får du altså en sparringspartner, der kender processen fra egen forretning såvel som fra kunders og kan sparre med dig om netop det, du kommunikationsmæssigt skal huske, når du sætter gang i din ESG-rapportering.

ESG samarbejdspartner

Når I samarbejder med os om jeres ESG-kommunikation, gennemgår vi følgende proces:

  1. Sammen skaber vi overblik over alle de ESG-initiativer, I har taget i virksomheden. Og de initiativer, I er på vej med
  2. Vi udarbejder en interessentanalyse og forholder os dermed til, hvem I med fordel kan kommunikere til om jeres ESG-initiativer
  3. Vi udarbejder et tjek for greenwashing og greenhushing og skaber overblik over, om I overholder Forbrugerombudsmandens kvikguide til klimamarkedsføring i dag – og om der mon er ting, I ikke fortæller, men som I med fordel kunne fortælle
  4. Vi udarbejder kernefortællingen om jeres ESG-indsatser, og skaber dermed det kommunikative fundament for al videre kommunikation
  5. Vi udarbejder en strategi og en taktisk handlingsplan for jeres ESG-indsatser
  6. Vi hjælper jer med, hvordan I kan komme videre og føre handlingsplanen ud i livet

Vi er tiltrådt bureauernes ESG-kodeks

Det betyder, at du gerne må stille krav til os. Fx om

  • At vi har styr på de væsentligste områder indenfor ESG
  • At vi har den nødvendige og relevant viden indenfor ESG og dermed kan yde kvalificeret rådgivning om bl.a. risikoen for greenwashing

Vil du gerne kontaktes for en snak om jeres ESG-kommunikation, så send os dine oplysninger

Kontakt os gerne for en snak om jeres ESG-kommunikation

 Grøn kommunikation har flere aspekter.

Vi tænker blandt andet på:

ESG-rapport

Greenwashing

Klimaregnskab

Greenhushing

Klimakompasset

CSR-rapport

FN’s verdensmål

Kernefortælling og strategiske budskaber

Læs mere om nogle af de kunder, vi har hjulpet med ESG-kommunikation.

Kohberg Bakery Group

Kohberg Bakery Group

Som det største danskejede bageri og med mere end 500 ansatte er Kohberg bevidst om sit samfundsansvar. Og den årlige CSR-rapport er et vigtigt redskab, der både skærper fokus internt og udbreder kendskabet til Kohbergs indsats eksternt.

Se resultatet

VinduesTeknikeren

VinduesTeknikeren

Den nyopstartede virksomhed VinduesTeknikeren kontaktede os gennem SMV:Grøn – en EU-finansieret tilskudsordning. Ønsket fra VinduesTeknikeren var at få rådgivning til deres formidlingsstrategi.

Se resultatet

Strategisk kommunikation

Kommunikations-
strategi

Målgruppeanalyse

PR &
pressehåndtering

Branding

Grøn kommunikation
& ESG-rapport