fbpx

Er din hjemmeside brugervenlig nok for Googles Core Web Vitals

Forfatter: Louise Høegh Jensen, online markedsføringskonsulent. Dato: 10/9-2021

Googles tre nye kvalitetsparametre, som samlet går under betegnelsen Core Web Vitals, trådte i kraft i juni i år. De nye kvalitetsparametre skal sikre at når brugere søger på Google får de ikke kun hjemmesider med kvalitetsindhold, men også brugervenlige sider. Core Web Vitals består af tre specifikke målinger af hastighed og brugerinteraktion, hvilket Google mener har indflydelse på den samlede brugeroplevelse på din side. Arbejder du med SEO eller Googleannoncering, kan det altså være en god ide at få kigget på de tre parametre, da det fra juni måned har haft indflydelse på din rangering på Googles søgeresultatside. De tre parametre er:

  • LCP – Largest Contentful Paint: hjemmesider som tager lang tid om at loade indholdet på siden, giver brugerne en dårlig oplevelse, og kan betyde høje afvisningsprocenter. LCP tager udgangspunkt i hvor lang tid, det tager at loade det indhold, som fylder mest på din hjemmeside. Det skal ifølge Google gerne fremgå på siden indenfor 2,5 sekunder, efter siden er begyndt at loade.
  • FID – First Input Delay: når først indholdet på siden er loadet, er næste indikation på en god brugeroplevelse, hvornår brugeren kan begynde at interagere med indholdet. FID måler den tid, det tager fra en bruger interagerer med noget indhold på siden, til browseren processerer interaktionen. Google vurderer, at en god side har en FID på under 100 millisekunder.
  • CLS – Cumulative Layout Shift: CLS måler på en sides visuelle stabilitet ved at se på, hvor mange gange layoutet skifter, når en bruger interagerer med siden. Google vurderer, at CLS skal være 0,1 eller mindre.

Hvis du gerne vil arbejde på at forbedre din hjemmesides Core Web Vitals, kan vi anbefale at du starter med at indsætte din hjemmesides URL på https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/. Google fortæller dig her hvordan din hjemmeside rangerer på de forskellige parametre og hvor du med fordel kan optimere. Et andet godt værktøj, hvis du vil arbejde med SEO og brugervenlighed, er Google Search Console. I Google Search Console kan du se hvordan dine enkelte sider på hjemmesiden performer, hvilket er et godt udgangspunkt for optimering.

Hvad kan vi?

Rådgivning & strategi

Vi rådgiver om dine muligheder og i forhold til dine udfordringer, og vi arbejder med strategisk kommunikation, der giver retning og fokus

Udvikling & forandring

Med strategisk og visuel forandringskommunikation guider vi din organisation trygt gennem udviklingsprocesser

Krisehåndtering & kriseberedskab

Vi står klar, når shitstormen rammer – og vi udarbejder og træner beredskabet, der ruster dig til at håndtere potentielle kriser

Grafisk & visuel kommunikation

Vi forklarer komplicerede processer og bringer budskaber til live med grafisk og visuel kommunikation

Digital kommunikation

Sociale medier giver dig og din virksomhed mulighed for at gå i direkte dialog med kunder og andre målgrupper.
Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev

... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.