… Og nej, det er selvfølgelig ikke, fordi du kun skal overveje aviser, hvis du vil ud med din historie.

Skal din historie i medierne, så tænk AVIS

… Og nej, det er selvfølgelig ikke, fordi du kun skal overveje aviser, hvis du vil ud med din historie. ”AVIS” dækker nemlig også over nogle af de kriterier, som man på redaktionerne bruger som rettesnor for, hvornår der er tale om en historie, der er værd at bringe.

 

Når nu historien om dig, din virksomhed eller dit projekt er så spændende, hvorfor står medierne så ikke altid på spring til at skrive om det? Inden du sender en pressemeddelelse eller kontakter medier på anden måde, så kan du overveje, om historien opfylder de kriterier, som journalisterne typisk kigger efter, når de afgør, om der er tale om en god nyhedshistorie. Tilsammen danner nyhedskriterierne forkortelsen AVIS (+K), og her får du en kort gennemgang.

A for Aktualitet: Timingen af din historie er tit afgørende for, om den kommer gennem nåleøjet eller ej. Hvornår noget er aktuelt, afhænger meget af medietypen. På dagblade, netmedier og andre dagsaktuelle medier varer aktualiteten i meget kort tid – vi taler om den undersøgelse, den sag eller episode, som kommer frem i dag og måske i går – ikke det som kom frem i sidste uge. Du har altså meget kort tid til at reagere, hvis du vil koble dig på en aktuel debat, undersøgelse eller episode.

Nogle emner er altid aktuelle, andre kan måske karakteriseres som en ”ny tendens”, der er aktuel over en længere periode (indtil den forsvinder igen eller bare bliver en normalitet), og så er der nogle emner, der har faste sæsoner – men også her skal du være opmærksom på timingen. Magasiner, som har lang produktionstid, planlægger for eksempel allerede juleudgaven sidst på sommeren, derfor rammer din julepressemeddelelse i november skævt her.

V for Væsentlighed: Er historien interessant for andre end dig selv og folk, som kender dig? Kan den relateres til menneskers vilkår eller vores samfund og omgivelser? Har du et nyt produkt eller en ny serviceydelse, handler det altså om at fortælle, hvorfor produktet er væsentligt i et større perspektiv, og ikke bare fremhæve de nye features. Hvordan gør det en forskel? Prøv at sætte dig i kundens/læserens/mediernes sted – betyder det, du fortæller, noget for dem?

I for Identifikation: Din historie skal gøres menneskelig, og læseren skal helst tænke ”bare det var mig” – eller ”godt det ikke er mig” – der stod i den situation. Her kan det tit være en oplagt mulighed at inddrage dig selv i fortællingen om din virksomhed eller dit projekt. Men det kan også være en kunde eller samarbejdspartner, der som case er med til at skabe identifikation for målgruppen.

S for Sensation: Din historie skal helst have et uventet eller fascinerende element for målgruppen. Indrømmet, det er sjældent, du for alvor står med en sensation, men derfor er alligevel det en rigtig god idé at overveje, hvad der er særligt anderledes eller opsigtsvækkende. Husk, at noget, der er gængs viden for dig, der er dybt inde i dit eget område, kan være helt nyt og forunderligt for en anden målgruppe. Og så er det måske der, du skal tage fat.

 

Mange klassiske nyhedshistorier opererer også med kriteriet Konflikt:

En journalistisk dyd er at belyse en sag fra flere sider og lade modparten komme til orde. Det er selvfølgelig ikke din opgave at grave en modpart frem til din historie. Men du kan bruge konfliktkriteriet til at huske dig selv på, at det kan være ok at have en holdning til noget – også offentligt. Er der noget, som er virkelig vigtigt for din virksomhed og dig, eller som du bare føler passioneret for, så sig det højt, og deltag i debatten. Det giver ofte sympati og opmærksomhed fra meningsfæller – der i mange tilfælde også kan være jeres målgruppe.

 

Der er altså mange ting, der kan afgøre, om det er lige netop din historie, som medierne vælger at kaste sig over. Og du kan også sagtens have nyhedskriterierne i tankerne, når du laver opslag til sociale medier, skriver nyhedsbreve eller på andre måder fortæller om dig selv, din virksomhed, dit projekt eller produkt.

Tommelfingerreglen er, at jo flere af kriterier din pressemeddelelse opfylder, jo bedre er din historie også. Og dermed er chancerne for at trænge igennem til målgruppen også større. Passer ingen af kriterierne på historien, så er det nok ikke denne gang, du skal bruge tid på at sende noget ud.

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev
... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.
Tak for din tilmelding
Din email er nu blevet tilføjet til vores nyhedsbrev. Og du vil nu løbende modtage vores tips & tricks.