Ja tak til etiske krav!

(Hilsen dit kommunikationsbureau)

 

Falck-Bios-sagen rullede tidligere på året, da det kom frem, hvordan flere kommunikationsbureauer gik lige lovligt langt for at hjælpe Falck i kampen mod den hollandske konkurrent Bios.

Skuer langt efter snapsene

Dén sag er der åbenlyst mange udfordringer i. Og mindst én udfordring ligger hengemt, nemlig spørgsmålet om, hvad virksomhederne egentlig efterspørger, når de går på jagt efter en samarbejdspartner, eller byder opgaver ud i åbnede eller lukkede budrunder – udover de faglige kompetencer, indsigter og erfaringer, som opgaven kræver. For mens mange – ikke mindst offentlige virksomheder – i disse år har travlt med at inkorporere CSR-krav, overholdelse af FN’s Verdensmål mv. i indkøbspolitikker og udbud, så er der langt mellem snapsene, når det gælder krav om overholdelse af etiske spilleregler. Hvis der altså overhovedet er nogle snapse! Og spørgsmålet er, om det egentligt er godt for nogen?

Et ønske for fremtiden

Hvornår har nogen sidst skrevet ind i udbudsmaterialet, at den valgte samarbejdspartner skal demonstrere, at man efterlever en række etiske krav? Jeg er personligt ikke stødt på det nogensinde. Men hvis jeg som bureauejer og kommunikationsrådgiver skulle have et beskedent ønske, så kunne det være, at netop dét bliver en naturlig del af udbud i fremtiden. For hvad betyder det?

Som direktør, virksomhedsejer og kommunikationsrådgiver minder
de etiske krav mig om, at selvom ”money som bekendt makes the
world go around”, ja, så er penge ikke alt. Langt fra. 

 

Bæredygtige relationer

At have sjælen med i sit arbejde er dét, der får os til at holde på den lange bane. Og får os til at holde af hinanden på den lange bane. Snakken om de etiske spilleregler kan give bolden op til en dybere snak om samarbejdsrelationer. Hvad vægter vi egentligt? Hvilken rolle ønsker vi egentligt at spille for hinanden? Hvilket ansvar tager vi i samarbejdsrelationen? Hvordan tænker vi at passe på hinanden i relationen og dermed sikre, at den bliver både særlig, kærlig og ærlig? Og ikke mindst bæredygtig – det er jo så moderne!

Selvom det ikke er jul endnu, så ønsker jeg mig kunder, der stiller krav om overholdelse af etiske standarder. Måske det bliver bøvlet for nogen i begyndelsen, men jeg føler mig dog overbevist om, at tydelige branchestandarder, hvad angår etik, såmænd nok skal gå hen og blive et reelt konkurrenceparameter i kommunikationsbranchen. Og at os, der overholder dem, vinder på den lange bane.

I sidste ende er det måske ikke så svært,
det er velsagtens bare
kommunikation med hjerte & hjerne.

 

Hilsner fra den ene bureauejer bag kalb.dk

Marianne Kalb

 

Tilmeld dig KALBs nyhedsbrev
... og modtag løbende vores nyhedsbrev med tips og tricks, nyheder og inspiration fra vores verden.
Tak for din tilmelding
Din email er nu blevet tilføjet til vores nyhedsbrev. Og du vil nu løbende modtage vores tips & tricks.